Oldřich Neuberger

Oldřich Neuberger

Technologist & entrepreneur

Učení na VŠ

Loni jsem začal učit na Anglo-American University a University of New York in Prague. Na jaře jsem vzal kurz Computer Information Systems a když to šlo, tak jsem přidal druhou školu a pokračovací kurz Business Information Systems. To dalo dohromady skoro 8 hodin čistého učebního času týdně (plus příprava, písemky) — výrazně přes rozumnou (únosnou) míru, ale zkušenost dobrá.

Tak mi pojď, ať si nekazíme nový rok #pisemky

A photo posted by Olda Neuberger (@oldaneuberger) on

Nějaké zkušenosti s učením mám z iCollege a z dětských táborů. Plánoval jsem předat spoustu praktických aktuálních informací z oblasti technologií. Na první přednášce (v pondělí v osm) ale čekaly spící tváře s hlavama zabořenýma do mobilů. Ukázalo se, že většina ze studentů studuje humanitní obor, takže je jim nalejvárna o počítačích krapet vedlejší. Zaujmout, udržet pozornost a trochu nadchnout, bylo dostatečně ambiciózní :-)

Pár postřehů z celkem intenzivního učení na dvou soukromých vysokých školách:

– Učil jsem se obličeje studentů čtením jejich jmen u docházky. Číst arabská jména není legrace. Z většiny jmen jsem dopředu netušil, jestli je to muž či žena.

– Vysvětlit něco anglicky tak, aby to neznalý mladý člověk pochopil, zaměstná mozek.

– Vysloužil jsem si oslovení “Mr. Professor”, což je pro český akademický řád lichotivé.-)

– Pochvala a odměna od “šéfa” aktivuje úplně neznámé mozkové synapse.

– Měl jsem hodnotit aktivitu studentů, ale nepamatoval jsem si jejich obličeje. Abych věděl o koho jde, na závěrečné písemky jsem si psal poznámky. Třeba: Holka s velkým afrem; chytře vypadající hipster; nebo Ten co, opisoval od tý holky, atd.

– Jeden student pak přišel a ptá se, co že sem si to tam psal, o co jde. A jeje, říkám si, myslí si, že si tam píšu nějaké nevhodné rasové poznámky či co. No a on měl jen strach, že si poznamenávám, že opisoval. Což taky dělal, ale byl jedinej “usvědčenej” (usvědčil se sám.-). Nikoho jiného se mi nepodařilo načapat! To mě baví, jak důmyslně to ty lidi mají vymyšlený a připravený, že ikdyž celou dobu chodím mezi nima, ničeho si nevšimnu.

– Mezi studenty jsou lidé z celého světa. Takže v příkladech je třeba být hodně ostražitý. Třeba hackeři v US volbách byli -možná- z Ruska. Ale v jedné skupině byla třeba i slečna z Iránu, takže když jsem vyprávěl historku o viru napsaném na míru vědcům z Iránského atomového programu, musel jsem rezignovat (a už zůstat) k obecnému “bad guys”.

Teď se vracím k jednomu kurzu per semestr, což vypadá jako reálné stíhat se zbytkem aktivit.

Vazne by mi zajimalo, kolik jich opisuje a ja to nevidim.

A photo posted by Olda Neuberger (@oldaneuberger) on

Uživatelská podpora v nejrůznějších jazycích

Jakmile začne projekt se záběrem mimo ČR růst, přijde nutnost odpovídat na dotazy uživatelů (zákazníků) v nejrůznějších jazycích. Přičemž platí, že některé regiony jsou vůči angličtině vyloženě imunní (např. Brazílie, Mexiko). Kdybyste se do stejné situace, jako jsme řešili v Ilikeyou, dostali, tady jsou mně známé možnosti řešení:

  1. Najmout nativní pracovníky v jednotlivých zemích — Musíte mít signifikantní záběr v každé takové zemi, což většinou není hned a hlavně to není skokově vůči fixnímu nákladu na zaměstnaného člověka. Pamatuji se, jak tuhle zkušenost vyprávěl Vítek Vrba (Webnode). Kvůli komunikaci musíte fungovat ve víc časových pásmech (což fakticky nejde), ale hlavně tomu člověku nemůžete stát “u monitoru”, takže krom toho, že těžko bude sdílet firmní vizi, jeho efektivita bude -řekněme- nižší. Nástroje typu oDesk mě odradily představou nutnosti školit externistu, který může okamžitě skončit, a tedy další náklady se školením.
  2. Najmout native pracovníky v ČR — může to vypadat, že třeba Brazilce v ČR nezaměstnáte, ale opak je pravdou. V podstatě monopolem na hledání expatů je Expats.cz, kde na inzerát na Customer Support v Portugalštině (v Praze) přijde jednotky desítek odpovědí. Absolutním háčkem je ale zaměstnávání cizinců v české legislativě. A ta ostuda, kdy třeba američanům musíte vysvětlovat, že si musí udělat živnosťák, protože zařídit pro ně vízum (jako malá firma) a normálně zaměstnat stojí extrémně času+peněz. Mimochodem – paradoxně naopak živnosťák je otázka několika hodin a s tím co vím, většina expatů v ČR díky byrokracii pracuje právě tak.
  3. Použít částěčnou automatizaci — a proto to celé píšu. Protože než dorostete do velikosti, že pro vás bude reálné pro každou zemi řešit jeden ze scénářů výše, řešení, které se nám krásně osvědčilo, je použití strojového překladu do angličtiny a odpovídání v angličtině. Což může zastávat buď native nebo i Čech s výbornou znalostí angličtiny. Pokud prodáváte službu (zboží) s vysokou cenou, asi si to nemůžete dovolit. My jsme u seznamky zdarma řekli, že můžeme. Takže Filipíňani píšou ve Filipínštině a odpověď dostanou v angličtině. Ber nebo nech být. Ale nákladově to díky tomu vychází. A pak musí na druhé straně použít Google Translate a třeba zase odpovědět.

Google Translate je v tomhle geniální nástroj, protože jedním API voláním vám přeloží cokoli, včetně rozpoznání jazyku. Ukázka:

https://www.googleapis.com/language/translate/v2?key=$apikey&target=en&q=$text_to_translate

Zpět vám přijde přeložený text do angličtiny, bez ohledu na zrojový jazyk. Úspěšnost je tak vysoká, že jsme ji ani nikdy neměřili. Test několika desítek tisíc překladů je zdarma, pak to stojí desetiny/setiny centů, takže se v podstatě nedá dostat na útratu víc než v jednotkách dolarů. A ten rozdíl, kdy už nemusíte každý text ručně kopírovat do Translate je k nezaplacení!

Světové seznamky v roce 2013

Byla by chyba, myslet si, že sociální sítě pojedly seznamovací průmysl, a že seznamky stagnují, či mizí. Jen ve Spojených státech činil účet za seznamování v roce 2012 úctyhodných 2.14 mld dolarů s odhadem růstu webu o 4,7% ročně (podle MarketData). Zbytek světa odhaduji na minimálně jednou tolik. A to mám zmapovaný jen anglofonní svět. Více než čtvrtina soudobých nových amerických párů se seznámila online (viz. graf), 38% nezadaných Američanů někdy použilo seznamovací službu a ve Španělsku vzniká přes 42% vztahů online.
Continue reading

Proč zadarmo pracujeme pro sociální sítě?

V nejlepších měsících Líbímseti poslali uživatelé 120.000 nových fotek denně. Všechny byly před zobrazením schváleny lidskou silou. Zadarmo. Uživatelé dobrovolně na sociálních sítích kromě tvorby obsahu plní i jiné úkoly a zadarmo tak pro ně pracují výměnou za sociální status. Continue reading

Písmák.cz – 16 let stará sociální síť co stále žije

Líbímseti nebyla první sociální síť, kterou jsem vytvořil. Tou byl Písmak.cz, komunitní server pro amatérské literáty. Písmákovi je letos 16 let a odchoval už nejednu generaci nastupujících autorů. Řadu let s ním sice už nemám nic společného, ale uvědomil jsem si, že jsem tu nikdy nesepsal a nevysvětlil nic o jeho vzniku a historii. Cokoliv existuje na internetu 16 let stojí za pozornost, ne? Continue reading

Čtvrté setkání globálních webových startupů

Na začátku dubna se počtvrté sešli zástupci českých globálních webových startupů. Tato zpráva je shrnutí novinek českých firem tak, jak je pojmenovali sami zástupci startupů. Čtvrté setkání bylo (oproti třetímu) menší, přesto se sešlo přes dvacet zástupců. Opět v průřezu jak od těch nových až po Gooddata a Geewu.

  • Apiary.io má 12 tisíc uživatelů, chtějí 50.000 na konci roku, a pak budou neporazitelní.
  • Arounded sbírá databáze velkých autopůjčoven a hledá cestu optimalizace jejich vyhledávání.
  • CDN77 roste jak o život. Měsíčně nadále dvojnásobí tržby a dramaticky roste v počtu zákazníků. Nadále rozšiřuje svůj 15ti členný team o marketingové a obchodní pozice s cílem pohánět na konci roku 2013 weby s agregovanou denní návštěvností 30 milionů návštěvníků.
  • Click2stream obhospodařuje kamery v 30 zemích, jako dohledný cíl vidí 1.000.000 kamer pod jejich systémem. Jedná o investici, navázalo spolupráci s výrobcem kamer AXIS. V dlouhodobé vizi chce data z kamer nejen streamovat, ale být marketplacem s nástroji na jejich analýzu. Click2stream je pozván na finální pohovor do Y Combinatoru.
  • Gooddata zaměstnává již přes 230 lidí, z toho 130 v České republice. Má přes 8.000 zákazníků a jejich současnou výzvou je zvládnout svůj růst.
  • Tým z projektu Ideaswatch vyprototypoval nové projekty Ritetag a Scrapelogo.
  • Myschoolnotebook dokončuje strategické partnerství se svým konkurentem. Jejich hlavním zákazníkem jsou školy. Rostou organicky o desítky tisíc uživatelů měsíčně a uživatele mají nově z Indie a Filipín.
  • Newsinlevels nabízí studium angličtiny čtením článků ve třech jazykových úrovních. Mají asi 60 tisíc návštěvníků měsíčně.
  • Geewa zlepšila monetizaci, ve své velikosti musela řešit banování uživatelů. Rozjela i růst formou akvizic, koupila např. brněnskou firmu vyvíjející Age of Defenders.
  • PostHeads za první 3 týdny získalo přes 1.000 přihlášených zájemců, převážně ze strany zahraničních reklamních agentur a klientů se silnou přítomností na sociálních médiích. Nyní se soustředí na monetizaci jednotlivých klientů.
  • Slideslive uzavřeli partnerství s Univerzitou Karlovou a vyjednávají s americkými Stanfordem a Berkeley.
  • Skypicker roste o 40% měsíčně a v březnu byl poprvé breakeven. Zaměřuje se na méně náročné cestovatele, umí najít spoj s více přestupy v lowcostech, ale o to levnější než klasický let.
  • Testomato nasadí příští týden novou grafiku a odstartuje ostrou verzi. Wikidi a jeho tématická sestřička Tech-specs.com mají kolem 60.000 návštěvníků měsíčně. Stejný tým pracuje na univerzální čtečce sociálních sítí a článků.
  • Tripomatic zaznamenává prudký růst ve svých mobilních aplikacích (připravuje jich až 300 pro jednotlivá města), pracuje na akvizici uživatelů přes sociální sítě a připravuje nový produkt pro velké cestovní kanceláře.
  • Videoflot je videoprodukční platformou, zrealizovali už zakázky např. v Chile, Argentině, Indii a USA. Svůj obor vidí v růstu 55% meziročně, videa se stále více stávají formou komunikace.

Global startups je iniciativa která spojuje české globální startupy a publikuje jejich přehled na www.globalstartups.cz. Hlavním přínosem iniciativy je networking zástupců těchto firem. Každý půlrok se scházejí na privátní networkingové akci. Seznam nelze považovat za kompletní, obsahuje ty firmy, které se sami považují za startup, zakladatelé jsou češi, základem jejich produktu je webová aplikace a jsou zaměření na globální trh. Základní předpokladem ale je, že networkují, tedy že se nám je podařilo kontaktovat :-)

Stránka Nenalezena

Znáte ten pocit, když vidíte něco skvělého a řeknete si: “jo, to je přesně ono!” a okamžitě si vás ta myšlenka získá? Stalo se mi to u projektu NotFound.org, který umožňuje provozovatelům webových stránek využít stránku 404 – nenalezeno pro účely hledání ztracených dětí po Evropě.

Je to taková ta potřeba, když vidíte něco skvělého, s tím okamžitě něco dělat. Psal jsem na kontaktní email notfound.org s tím, že jim pomohu s evangelizací v Čechách. Po několika neúspěšných pokusech a zjištění, že mezinárodně tahle myšlenka zřejmě moc nefrčí (nelokálnost, nepřeloženost, ..) jsem narychlo spíchnul obdobu pro Českou republiku. Na adrese www.nenalezena.cz získáte kód, který vložíte do kteréhokoli redakčního systému, webového serveru, nebo jiného editačního systému. Konkrétně do části, která se stará o situaci, kdy návštěvník přijde na stránku, která neexistuje. To se často stává při příchodu z vyhledavačů a při vyhledávání na webu samotném, protože hledání leckdy odkazuje na stránky, které již neexistují. Dále jde o situace, kdy někdo na váš web odkazuje nesprávně, tedy opět na neexistující stránku, nebo když prostě návštěvník napíše adresu podstránky špatně. V současnosti stránka nejčasněji vypadá nějak takto, tedy je buď prázdná, nebo obsahuje větu ve stylu: “Tohle tu nemáme, hledej, běž jinam”.

Myšlenka NotFound.org na tyto stránky vkládá kód, který zobrazuje banner (obrázek) s informací o právě pohřešovaných dětech v Evropě. Na rozdíl od NotFound vložením kódu Nenalezena do stránky, se při každém zobrazení objeví banner neziskové organizace, pouze v případě, že je v České republice pohřešováno dítě, zobrazí se jeho fotografie s informací co dělat, pokud ho uvidíte.

Poptal jsem několik neziskových organizací a vložil pár bannerů organizací které jsou mi sympatické. V České repulice existuje systém Policie České republiky pro vyhledávání pohřešovaných osob, který má nejen RSS kanál, ale i upozornění emailem, takže Nenalezena je už otestováno i v situaci, kdy se skutečně někdo pohřešuje. Po pár hodinách bylo v tomto případě naštěstí možné banner odstranit, protože Policie pohřešování zrušila. Po několika týdnech zkoušení je vidět, že jde naštěstí o nejčastější scénář.

Myšlenku jsem prezentoval na StartupCampu (video níže), abych ověřil, zdal-li je pochopitelná a hlavně, zda-li je o něco takového zájem. Ani v pro-společenském sektoru ale nefunguje vždy vše, takže zájem byl a je velmi vlažný. Několik serverů kód okamžitě nasadilo (díky např. Tyinternety.cz a Edna.cz), ozvaly se dvě neziskové organizace, jestli je možné aby Nenalezeno točilo jejich banner. Dále jeden novinář a pár jednotlivců s tím, jestli je projekt aktivní a mohou jej přidat na svůj web. Nenalezeno je asi na 30 serverech a generuje několik stovek zobrazení denně.

Aktivní je a bude, ale pokud se nenajde nějaký další impuls v podobě někoho nadšeného se projektu věnovat, nebo o něm někdo více nenapíše a neobjeví se tak na více webech, zřejmě jej nechám jen pár měsíců přežívat. Ale pořád mi to přijde skvělá myšlenka ;-)

Co je to ta iCollege?

Je to téměř přesně rok, co jsem na blogu Honzy Barty četl o plánu vytvořit vzdělávací program pro podnikání na internetu. A shodou okolností to byla obdobná myšlenka, která mi už chvíli rezonovala v hlavě. Continue reading

Co je nového u českých globálních webových startupů

Minulý týden proběhlo v Praze třetí setkání českých globálních webových startupů sdružených v iniciativě Global Startups. Cílem aktivity je tyto firmy mapovat, propojovat a poskytovat o nich informace široké veřejnosti. Setkání se zúčastnilo 30 z aktuálně 50 zalistovaných firem a mnohé z nich měly čím se pochlubit nebo ukázaly své nové projekty. Continue reading

Mor z Čech ovládl Appstore

V přímém přenosu můžeme sledovat zrození dalšího úspěchu s českými kořeny mezi herními aplikacemi. V poslední době není mezi českými a slovenskými vývojáři zdaleka ojedinělý a začíná se skoro zdát, že to nebude náhoda. Seznamte se s aktuálním králem největších světových AppStorů a jeho příběhem. Continue reading

Příběh Líbímseti

Přestože jde stále spíš o měsíce než roky, přijde mi to dávno. Tak většinou uvažuji, když se stáčí diskuze k Líbímseti, tedy jako o uzavřené etapě, která s každou další sociální sítí ztrácí svoji aktuálnost.  Continue reading

Dvojpanák

Myšlenka seznamovacích aplikací mě ne a ne opustit. Už Písmak byl sociální síť pro literáty s nádechem seznamky. Líbímseti pak tuhle myšlenku vedlo na masovější úroveň. Nedávno mě napadla neinternetová idea “Dvojpanáku” (Doubleshooter). Continue reading

Pinterest – k čemu to je?

Pinterest je v České republice zatím záležitost early adopters a internetových nadšenců. Ve tvářích snad všech, se kterými se o Pinterestu bavím, čtu otázku, k čemu vlastně je. Tady je sumář myšlenek a faktů, které se mi k často skloňované novince podařilo shromáždit.

Continue reading

Myšlenky z LeWebu 2011

Letošní Le Web nesl podtitulek Social, Local, Mobile. Byl největší v historii s více než 3500 účastníky a málokterý z řečníků si nechal ujít přiležitost k oznámení nějaké novinky. Že by přecijen měla Evropa svůj Southwest? Continue reading