Pinterest je v České republice zatím záležitost early adopters a internetových nadšenců. Ve tvářích snad všech, se kterými se o Pinterestu bavím, čtu otázku, k čemu vlastně je. Tady je sumář myšlenek a faktů, které se mi k často skloňované novince podařilo shromáždit.

Pinterest sám sebe představuje jako virtuální nástěnku, která umožňuje organizovat a sdílet všechny krásné věci, které na internetu najdete. Jde o designy, grafiky, kresby, fotografie ve formě obrázku. Ty pak ostatní uživatelé sledují podobně jako u Twitteru. Pokud budete pinovat dostatečně zajímavý obsah, můžete se stát odborníkem na architekturu, design či punkovou módu. Nebo se prostě vyjadřovat obrázky. Pinterest je o obojím.

Pinterest je zajímavý především protože je nejrychleji rostoucí webovou službou vůbec. V růstu porazil i Facebook v nejlepších měsících a během pár týdnů se zařadil na pozici 16tého nejnavštěvovanějšího webu ve Spojených státech. Podle Google trends je zatím výlučně americkou záležitostí a nabízí se mu prostor pro růst všude po světě. Navíc se stále ještě tváří, že je na pozvánky.

Přestože je Pinterest objevem dneška, existuje už od roku 2010. Přišli jsme na to s Teodorikem Menšlem. Teodorik je dvacetiletý student FAMU. Na Pinterestu má dnes 350 tisíc followerů, což ho řadí daleko od všech na první místo v České republice a okolo stého místa celosvětově. O Pinterestu se dozvěděl ze serveru Mashable už v roce 2010. Tehdy měl podle jeho slov jeden ze zakladatelů asi 3 tisíce followerů.

Teodorik službu využívá jako svojí databázi inspirace u studia. Fanoušky nabral především protože minimum obsahu repinuje a většinu jeho pinů tvoří pro Pinterest originální obsah. A zřejmě se trefil do správné doby růstové fáze. Marketing na Pinterestu je v plenkách – zatím jej nekontaktoval nikdo s nabídkou publikace placeného pinu.

Proč je Pinterest tak chytlavý a proč je tak zajímavým fenoménem?

Únava Facebookem

Uživatelé v regionech, kde je Facebook už několik let komunikačním kanálem číslo jedna, jsou unaveni status updaty, fotkami a checkiny. Intenzita, se kterou se uživatelé pustili do produkce obsahu na Facebooku nemá v dějinách obdoby. U všech sociálních sítí před Facebookem se uživatelé dokázali služby přejíst. Nová alternativa ale zřejmě neznamená odklon od něj, ale buď ještě více času stráveného u internetu, nebo malou kanibalizaci času uživatele stráveného na jiných sociálních sítích.

Tvořit obsah na Pinterestu je ještě jednodušší

Facebook během krátké doby ukázal v podstatě celému světu co to je sociální síť, k čemu je dobrá, a jak ji používat. Od novinových článků, přes blogy se vyjadřování ve společnosti posunulo ke krátkým zprávám až jednovětným sdělením typu tweetu. Vytvoření pinu je ale ještě jednodušší. Takový obsah, kliknutím na pin u zajímavého obrázku, může tvořit každý s minimálním úsilím.

Trend polygamie sociálních sítí

Rychlost nástupu Pinterestu ukázala, jak by mohla probíhat evoluce budoucích sociálních sítí. Totiž velmi rychle. Uživatelé jsou schopni rychle přijít a novou službu pochopit. Jeden z možných scénářů vývoje tedy podobně Pinterestu predikuje vznik dalších sociálních sítí s daleko užším zaměřením, cílovou skupinou či způsubem sebeexprese.

Třeba je Pinterest jen krátkodobý americký výstřelek. Možná jej využívají jen ženy a přestane je bavit, nebo jej porazí problém s autorskými právy. Rozhodně ale ukázal, že pořád žijeme v době, kdy může inovativní internetový nápad v oblasti sociálních sítí raketově vystřelit.

(pro Tyinternety.cz)