V přímém přenosu můžeme sledovat zrození dalšího úspěchu s českými kořeny mezi herními aplikacemi. V poslední době není mezi českými a slovenskými vývojáři zdaleka ojedinělý a začíná se skoro zdát, že to nebude náhoda. Seznamte se s aktuálním králem největších světových AppStorů a jeho příběhem.

O úspěchu Rake in Grass, Craneballs, Hexage a dalších jsem se dozvídal jen postupně a spíše zpětně. Nový, napůl český iOS úspěch, který se právě usadil na špici žebříčků, jsem ale tentokrát zachytil včas a můžeme ho proto sledovat živě online. Jak to začalo? Nenápadně…
Do studia About Fun, pražského startupu, který pracuje na první hře Letz, přišel jako vývojář Mario Hros. Měl za sebou práci na několika menších hrách a herním enginu. Nechal si ale zároveň prostor na práci vedle, protože pracoval na vlastní hře – společně s jedním Britem vyvíjejí hru simulující šíření viru po planetě Zemi. Bez financování a většího týmu se ta myšlenka nezdála moc reálná, před pár dny ale Mario přišel s tím, že jsou na App Store a po pár hodinách jsou první v britském žebříčku.

Plague Inc. je hra, ve které má hráč za cíl v co nejkratším čase infikovat celou Zemi vlastnoručně vyrobeným virem a postupně ji celou vyhladit. Vir je třeba upravovat, posilovat a zvyšovat odolnost vůči lékům. Zdá se vám to morbidní? Možná ano, ale to asi celý svět uchvátilo. K dnešnímu dni je hra totiž na čele žebříčku všech placených aplikací ve Spojených státech, Kanadě a Austrálii a na špici placených her ve Velké Británii a pěti dalších. A dál roste. Aby byl příběh dostatečně pohádkový, tak s nulovým marketingem.

Mario ji pod britskou Ltd. začal programovat původně jako zakázku. Pak jej Brit Jamie (zakladatel) začal platit jako zaměstnance na dálku do Prahy, před několika týdny už ale získal pocit, že se vývoj i tak táhne, a tak Mariovi nabídl 50% podíl na hře. Celkem povedený příběh, ne? Hra stojí dolar a zaznamenává několik desítek tisíc stažení denně. Kluci neváhali a podle zpětné vazby hráčů během týdne připravili dva updaty řešící kompatibilitu na starších systémech, drobné bugy a verzi pro iPad. Samozřejmě chystají další vylepšení a rozšíření hry, stejně jako “in-app purchases”.

Jak je vidět, pořád to jde. Trh her a mobilních aplikací je v takovém rozvoji, že lze přijít s neotřelým konceptem a prostě se trefit. Web před deseti lety? Ano. Tak to nevzdávejte!

Mario, stěhuješ se do Anglie?
Za dva týdny tam pojedu sejít se s Jamiem. Ale přemístit se tam moc nechci. Jsem zvyklý pracovat sám za sebe a IM komunikace je ve většině případů dostačující. A já bych se raději přesunul na Nový Zéland.

Rostete stále dál? Jakým tempem?
Aktuálně musím dořešit akutní problémy se současnými verzemi, to zvládnu sám. Ale Jamie má v plánu hodně vylepšení hry, několik možností multiplayeru a v plánu je Android verze. Na tom všem už ale asi nebudu pracovat jen já sám.

Myslíte, že si růst udržíte?
To záleží na zájmu, jestli ten vydrží. Sbíráme si i data o používání aplikace pomocí Apsalar (jaké obtížnosti lidi vybírají, jaké nemoci, kolik bodů získávají, jak často hrají a tak dále). Máme taky push tokeny asi 150 tisíc lidí spolu s timezone a posledním datem hraní, pro které máme připravené bonusy v případě, že nebudou delší dobu hrát. Nicméně od začátku se Jamie snažil minimalizovat veškeré náklady a já jsem stejného názoru. Myslím, že spíš záleží na volbě lidí a dobrém nápadu, než na hromadě investic, hodně lidech a korporátním stylu vývoje.

Odkud se tedy vzal zájem uživatelů, když ne z marketingu?
Po vydání jsme od lidí okamžitě dostali nadšené feedback e-maily a dál jen sledovali zvyšující se zájem a komentáře na AppStore pomocí AppReviewsFinder. Nicméně na Touch Arcade začaly dvě vlákna o strategiích jak to hrát a každý den do něj psali a píšou lidi, čímž to bumpovali nahoru. Později lidé začali diskutovat ještě na dalším diskusním fóru. Nebyl čas dělat marketing, zabývali jsme se vylepšováním toho, na co si lidé stěžovali. Šířilo se to samo, jako Plague. To je na tom až neuvěřitelné.

Update: Po publikaci na Tyinternety s v diskuzi objevily spekulace o možném plagiátorství hry Pandemic. Názor ať si udělá každý sám.