Oldřich Neuberger

Oldřich Neuberger

Technologist & entrepreneur

Co je nového u českých globálních webových startupů

Minulý týden proběhlo v Praze třetí setkání českých globálních webových startupů sdružených v iniciativě Global Startups. Cílem aktivity je tyto firmy mapovat, propojovat a poskytovat o nich informace široké veřejnosti. Setkání se zúčastnilo 30 z aktuálně 50 zalistovaných firem a mnohé z nich měly čím se pochlubit nebo ukázaly své nové projekty.

Součástí Global Startups byla i diskuze na téma stav české startupové scény. Z reakcí zúčastněných lze formulovat závěr, že české globální webové startupy zažívají produktivní období. Nezaslechli jsme žádné zmínky o nedostatku kapitálu, pracovníků ani zájmu veřejnosti. Zástupci firem řešili spíše dlouhodobou vizi udržitelnosti startupového ekosystému, nikoli palčivé problémy současnosti, z čehož se dá vyvozovat, že se těmto startupům daří dobře a v bublině si nepřipadají. Zajímavá byla i zmínka o přílivu zaměstnanců ze středních a větších firem např. přes server StartupJobs. Zaměstnanci korporací tak vnímají příležitost uplatnění v začínajících firmách.

A teď už to hlavní. Nemůžeme sice prozradit vše, ale alespoň stručně představujeme malé i velké novinky od zúčastněných firem:

  • CSS Hat od firmy Abdoc se dále rozvíjí. Přestože tým plánoval projekt dokončit, podporovat a věnovat se vývoji další služby, CSS Hat vytěžuje jejich kapacity nadále naplno. Zjevně je o produkt zájem.
  • Apiary výrazně organicky roste, přestože přístup je možný jen přes pozvánky. Množství přijatých uživatelů firma koordinuje s kapacitami týmu, což je i důvod, proč i přes zájem firem jako např. Skype a PayPal se soustředí zatím na self-service zákazníky. Jako výzvu pro příští rok vnímají rozšíření prodejního modelu i pro prodej do enterprise sféry.
  • Arounded chce následovat úspěch britské služby Whipcar. Jsou schopni pronajmout vaši Octavii v Praze až za 1100 korun za den. Bude pojištěna po celé Evropě. Počty zákazníků firmě pomalu rostou.
  • BellaDati zaměstnává 20 lidí a jejich významným trhem je Korea. Snaží se získat další velké zákazníky v České republice a pracovat na expanzi v Asii a Brazílii. Jsou profitabilní. A mají prý radost, že GoodData zdražilo (služby jsou si podobné), což BellaDati přivedlo nové zákazníky.
  • BijkCloudee Zdeňka Cendry jsou zavřené, o to větší pozornost budí CDN77, které se rozrůstá v oboru, kde všechny vyrostlé hráče skupuje dominantní Akamai. Bijk se zaměřoval na moc malý trh, měl příliš štědrý rozpočet, produkt budoval příliš dlouho a neměl dostatečně rozvinutý obchod. Výsledky CDN77 zřejmě firmu ukáží jako profitabilní, zajímavým segmentem CDN sítí je podle Cendry video.
  • BrandEmbassy rozšiřuje tým a roste jak počtem vývojářů, tak v obchodě. Snaží se prosadit v USA s novým produktem, který mapuje “customer emotion”.
  • Camcada vznikla nedávno v rámci Summer of Startups a snaží se nabídnout co nejjednodušší způsob publikace streamovaného videa.
  • Celebrio získalo významnou investici několika milionů korun za minoritní podíl. To mu umožnilo rozrůst se na 19 zaměstnanců. Chce být technologickou firmou, která svůj produkt poskytuje k integraci partnerům. Celebrio plánuje podporu 14 jazyků.
  • Click&Study plně změnilo svůj produkt. Původní trh byl malý a špatně monetizovatelný. Nyní pracuje na produktu v oblasti jazykových škol a kurzů, správný směr v brzké době potvrdí oznámení investice.
  • Collabim je v jednání se Socialbakers o akvizici. Zatím zůstává solitérní ziskovou firmou.
  • Druidly po získání investice $110k spouští beta verzi, kterou hodlá testovat na vydavatelích obsahu. Rozšířilo tým o vývojáře pro iOS a Android, do konce roku 2012 chtějí pokrýt většinu majoritních mobilních platforem.
  • Formees překročilo hranici 5000 registrovaných uživatelů, soustředí se tím na další rozšíření uživatelské základny.
  • Geewa pohltila Brněnský herní tým Cuketa, veterány z herního oboru, a soustředí se na vydání Pool Live na iOS platformě, od čehož si slibuje další růst. Odmítla dvě akviziční (investiční) nabídky z top šestky herních firem. V online kulečníku stále nevidí žádnou konkurenci.
  • GoodData po investici $24m v sérii C nadále dramaticky roste. Tým, který čítá přes 200 zaměstnanců, expandoval do Austrálie.
  • IdeasWatch disponuje 500 nápady, snaží se více aktivizovat své uživatele.
  • M.dot jsou přestěhování ve Spojených státech a vedle první úspěšné seed investice v nejbližších dnech oznámí také další kolo financování, nyní již v několikanásobně vyšším objemu.
  • MySchoolNotebook změnil obchodní model a daří se jim prodávat svoji aplikaci nikoli po uživatelích, ale celým školám. Prvních několik institucí již mají podepsáno.
  • Skypicker nechce být další Skyscanner, ale v rámci vyhledávání letenek poskytovat zákazníkům služby navíc, jako např. zprostředkování celého checkinu nebo nalezení úplně nejlevnější trasy (byť s dlouhými prodlevami), což je atraktivní především pro batůžkáře.
  • SlidesLive je služba stavící na úspěchu projektu Edumeta, který synchronizuje videozáznam přednášek s jejich prezentací.
  • OpenBrand spouští nový produkt, který zprostředkovává odesílání práce grafických pracovníků zadavatelům.
  • Starthead opustil myšlenku globální kopie amerického Kickstarteru a zavřel už čtyři dny po spuštění. Nyní vyvíjí nový projekt mimo pole crowdfundingu.
  • Tripomatic má 30 tisíc uživatelů. Velmi dobře mu funguje iOS aplikace a daří se mu konvertovat mobilní uživatele.
  • Webmium, služba podobná další české firmě Webnode, se zaměřuje na tvorbu stránek pro offline business typu restaurací a salónů. Je na trhu půl roku.
  • Videoflot svoji službu spustil minulý týden v betě. Byli vybráni do startupové soutěže v Chille, přesouvají se a zároveň dostali seed investici 40 tisíc dolarů.
  • 360Cities dodává panoramatické fotografie Microsoftu i Googlu. Z pražské firmy postupně zmizeli všichni Češi a díky své velikosti se přestává považovat za startup.

Pro Globalstartups, Tyinternety